26 grudnia 2009

Kapusta z grochem

Kiedyś na święta nie gotowało się u nas kapusty z grochem. Był bigos. Do czasu, kiedy nie posmakowałam tego dania na Wigilii w pracy- od tej chwili musi być i koniec. Bigos też jest. Bo i on ma oczywiście swoich zagorzałych zwolenników ;)
Tegoroczne święta upłynęły dla mnie pod znakiem debiutów- i oto kolejny z nich, pierwsza kapusta z grochem którą ugotowałam sama. I z zadowoleniem stwierdzam, że wyszła dokładnie taka, jak ma być, taka, jaką lubię. A przepis znalazłam w moich notatkach kulinarnych, odręcznie zapisany przez kogoś z rodziny.




  • 50 dkg grochu łuskanego (połówki)
  • 1 kg kapusty kiszonej
  • 3 duże cebule
  • 2 listki laurowe
  • ziele angielskie
  • sól, pieprz
  • łyżka cukru
  • 1/3 paczki masła

Wypłukany groch zalewamy letnią wodą na 3 godziny. Gdy napęcznieje, dodajemy łyżkę masła i gotujemy do odparowania wody i miękkości. Studzimy.
Ja podzieliłam groch na dwie partie i jedną ugotowałam prawie na puree, a drugą na półtwardo, tak aby miękka część połączyła sie ładnie z kapustą, a twarda stawiała przyjemny opór zębom.
Cebulę kroimy w drobną kostkę i przesmażamy na łyżce masła. Kapustę płuczemy ciepłą wodą i kroimy drobno. Wrzucamy do garnka i zalewamy wodą, tak aby jej poziom przekraczał o 1 cm poziom kapusty. Dodajemy resztę masła, listki i ziele angielskie. Gotujemy pod przykryciem. Po zagotowaniu dodajemy cebulkę. Solimy i pieprzymy do smaku.
Gdy kapusta zaczyna się robić miękka, dodajemy cukier. Wrzucamy groch gdy całkiem zmięknie i gotujemy mieszając przez 5 minut.
Kapustę dobrze jest podgrzać przed podaniem co najmniej 2-3 razy. Wtedy jest najsmaczniejsza. Między podgrzaniami należy ją wtedy porządnie schłodzić.

Jest to moja kolejna propozycja na akcję Olgi Smile Kuchnia Świąteczna i Noworoczna 2009.

Kuchnia Świąteczna i Noworoczna 01.XII.2009 - 05.I.2010


2 komentarze:

  1. A u mnie w domu groch z kapustą był zawsze. I ja gotuję, bez niego nie ma Wigilii :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ano, jak już pisałam, co dom to obyczaj- a w przypadku kapusty pewnie i co dom to przepis, ale ja już też nie wyobrażam sobie Wigilii bez niej :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...